Skrivpuff, Klart. 23 november, 2014.

Jag sopar ihop mjölet. Öser ner det i den gröna påsen som ska bli biobränsle till tunga bussar med trötta passagerare. Kavlarna har tystnat. Formerna väntar på disk. Gubbar, gummor, kronor och kameler. Men ingen dalahäst. Inte i år.

Bordet som nyss var täckt av ett tunt lager vitt flor är nu matt grått. Jag måste torka flera gånger innan det är klart. Ljudet av dataspel når mitt högra öra. Lokalradions amerikanska toner om jultomtar och bjällror, det vänstra. En hårslinga smiter ur svansen, pendlar framför mina ögon, irriterar. Jag blåser bort den, men den kommer hela tiden tillbaka. Doften av pepparkakor påminner om att plåtarna måste ut i samma ögonblick de gräddat klart. Annars blir de hårda, brända. Barnet påminner om att väntan är över. Det är julafton. Idag. Fast det är den tjugotredje. Jag påminner om att vi måste vänta ett dygn. En kamel till tröst.

3 thoughts on “Skrivpuff, Klart. 23 november, 2014.

Leave a Reply

