Skrivpuff, Flytta. 27:e december, 2014.

Fortsättning från igår.

Vristen vred sig men jag lyckades återfå balansen utan att ramla, men foten ömmade. Smått haltande tog jag mig vidare längs vägen. Hela projektet kändes tröstlöst då ingen levandes själ fanns inom synhåll, men jag hade inget annat val än att fortsätta gå. Ett prasslade ljud vid sidan av mig fick mig att rycka till och jag kände en ilning rinna upp längs min ryggrad. Jag kisade med ögonen i riktning mot ljudet men kunde inte se någonting och övertalade mig själv att det var ett litet djur eller en fågel. Allt annat vore ändå barnsligt, tänkte jag och försökte påskynda förflyttningen framåt trots att det fick foten att värka lite mer. Någonstans långt borta hördes plötsligt ljudet av en motor. Jag tittade upp och sökte med blicken runt omkring mig, men kunde inte se att någon var på väg i min riktning, däremot såg jag någonting mörkt en bit längre fram som med lite tur kunde visa sig vara ett hus. Mina fingrar började bli stelfrusna. Handskarna av skinn hade bara ett tunt lager foder och passade bra för bilkörning, men inte för promenader i isande vindar mitt i vintern. Jag gnuggade händerna mot varandra för att med hjälp av friktionen få upp värmen. Det var lönlöst. Fingrarna var redan för kalla.

Det stora mörka visade sig faktiskt vara ett litet hus. Ett vitrappat litet envåningshus med några skjul på gården. En gammal traktor stod på gården bakom huset. Den såg inte ut att ha flyttats ur fläcken på åratal. Jag tittade på armbandsuret. Klockan hade dragit sig mot sju och en bonde borde nog vara vaken, men huset såg mörkt ut. Jag närmade mig den lilla stentrappan med tveksamma steg, osäker på om jag verkligen vågade knacka på. Men insåg att jag hade inget val och satte foten på den första avsatsen. Med frusna händer bultade jag på den gamla dörren av trä.

One thought on “Skrivpuff, Flytta. 27:e december, 2014.

Leave a Reply

