Skrivpuff, Skymning. 28:e december, 2014.

Fortsätning från igår.

Det hördes ingenting från andra sidan dörren. Allt var tyst och stilla. Jag bultade igen, ropade hallå och försökte kika in genom ett fönster. Jag kunde skymta ett litet köksbord med en rutig duk och en mugg. Mitt hopp om att någon var hemma ökade och jag fortsatte att banka på dörren. Ett lampsken tändes plötsligt där inne och en mansröst ropade otåligt åt mig att vänta medan det rasslade på insidan ytterdörren. Dörren gled upp med ett gnissel och blottade en man med grått hår på ända och randig morgonrock.

– Vad vill du, frågade han med otålig röst och spände blicken i mig. Jag försökte förklara vad som hänt men ansiktet var stelt av kyla och orden tycktes enbart sluddra ut med obegripligt resultat. Mannen tittade oavbrutet på mig. Hans uppfodrande blick gjorde mig nervös och jag försökte be om ursäkt över att jag störde. Men han såg oförstående ut och visade in mig med handen. Hallen var ostädad. Det luktade unket och några gamla skinnjackor hängde uppkastade på hatthyllan på väggen. Han frågade om jag ville ha lite kaffe. Jag vågade inte annat än tacka ja. Muggen som ställdes framför mig på bordet såg solkig ut och jag noterade att han enbart fyllde kaffebryggaren med vatten utan att byta kaffefilter. Värmen från huset fick mina kinder att börja sticka och rodna. Jag försökte på nytt förklara mitt behov av undsättning och han grymtade något om idiotiska stockholmare som inte hade vett att ha koll på bensintanken.

– Soppatorsk, sa han på djup rotvälska medan han slamrade med assietter i köksskåpet. Du hade nog fått stå ända till skymningen om du hade väntat på hjälp. Här kör sällan någon och vägen du tog leder bara fram till en gammal överväxt sjö där ingen längre varken badar eller fiskar. Det bor en gubbe därborta men han åker sällan någonstans.

Jag tittade på mannen, försökte flika in att jag behövde låna en telefon men han slutade inte att mala på. Till slut var jag tvungen att avbryta honom och fick en ogillande blick tillbaka. Han hade ingen telefon, sa han.

4 thoughts on “Skrivpuff, Skymning. 28:e december, 2014.

Leave a Reply

