Skrivpuff, Smakupplevelse. 29:e december, 2014.

Fortsättning från igår.

En fettpärla simmade runt på ytan i kaffekoppen. Jag tittade på den och överlade tyst för mig själv om vad som var värst, att lämna koppen orörd eller att riskera att mannen tog illa upp och blev arg. Han rörde sig fram och tillbaka vid diskbänken med ryggen mot mig, plockade i ett skåp och fiskade slutligen fram ett paket skorpor.

– Skorpor, det är det enda jag har hemma. Jag får rännskita av allt annat, sa han och kliade sig på bröstet. Min blick blev som paralyserad vid de gula naglarna som rev runt i kalufsen som stack fram ovanför urringningen till den solkiga t-shirten. Det var först när en hund började skälla ilsket någonstans ute på gården som jag kunde slita blicken från honom. Mannen grymtade till och stampade ut ur köket, öppnade ett fönster mot baksidan och röt till att allt var bra. Djuret tystnade och jag tittade på kaffekoppen igen. Fettpärlan var kvar. Mannen, som hette Åke, fick plötsligt bråttom och ställde ner sin mugg med en duns på diskbänken.

– Du, jag är ledsen, sa han, men tyvärr hinner du inte dricka ur den där. Ta på dig jackan ingen, vi måste ut. Armarna pendlade längs med hans väldiga kropp när han gick ut mot hallen och slet åt sin ett grönt bylte som låg över en pall. Långsamt och tvekande reste jag mig upp från pinnstolen, tog på mig min kappa och följde efter honom. Min hand trevade efter mobilen som låg i fickan och jag kastade en blick på den lysande skärmen. Klockan visade på åtta. En symbol saknades uppe i högra hörnet på displayen. Jag suckade. Fortfarande ingen täckning. Åke tittade på mig ur ögonvrån. Han gjorde mig nervös. Trots att han inte var direkt otrevlig, gav han heller inga raka svar. Jag visste inte om han skulle hjälpa mig eller försätta mig i en värre situation än den jag redan befann mig i.

2 thoughts on “Skrivpuff, Smakupplevelse. 29:e december, 2014.

Leave a Reply

