Skrivpuff, Landskap. 1:a januari, 2015.

Fortsättning från den 30:e december.

Mannen muttrade något om att bilen var utlånad ett par dagar och skulle inte bli återlämnad förrän sent på kvällen, om han hade tur. Det var för långt att gå till närmsta granne, för att inte tala om macken, sa han. Han sparkade till en sten så att den for iväg. Mitt hopp nådde botten och jag misstänkte att jag skulle bli fast här i det öde, vidsträckta landskapet med sina mjuka böljande kullar, till natten och i värsta fall även en bit in på nästa dag. Jag suckade uppgivet och frågade om det inte fanns något enda sätt att nå civilisationen och påpekade att det var angeläget att jag kom hem i tid. Barnen skulle bli oroliga om jag inte kom hem och de inte fick tag på mig. Förmodligen skulle de ringa polisen, sa jag och försökte låta övertygande på den punkten. Mannen gned sig på hakan och sa efter en liten stund att om jag nu insisterade på att komma därifrån så fick vi nog lov att ta traktorn. Men att det skulle bli kallt eftersom en ruta i förarhytten var trasig och jag skulle bli tvungen att stå hela vägen ner till byn.

Åke slängde åt mig en pälsfodrad mockajacka. Den var sliten och luktade motbjudande unket men jag ville inte vara oförskämd. Långsamt lät jag armarna glida in i jackan och drog den på mig. Själva hade mannen en rutig flanelljacka med foder i, som mest liknade en skjorta. Han ropade åt mig från förarsätet i traktorn och erbjöd mig ena handen till hjälp för att klättra upp. Jag kilade in mig bakom honom, lutande mot fönstret. Motorn vaknade sakta till liv. Hytten vibrerade i takt med ljudet när vi långsamt skumpade ut mot vägen.

2 thoughts on “Skrivpuff, Landskap. 1:a januari, 2015.

Leave a Reply

