Skrivpuff, Gräva. 5:e januari, 2015.

Fortsättning från igår.

Fårskinnsjackan kliade i nacken. Den värmde kroppen, men mina kinder var stela av kölden som drog in från den trasiga rutan. Jag tänkte på rådet man fick som nybliven förälder. Om barnets kinder fick vita fläckar i kyla var det fara å färde. Jag roterade på käkarna i hopp om att det kunde hjälpa blodcirkulationen, men ansiktet var stelt och rörelserna klumpiga. Traktorn körde in mot stugan bortanför kullen. Gårdsplanen var stor och rund. Den steniga marken barskrapad på växtlighet. Framför en ladugård av sten och trä stod ytterligare en traktor. Bortanför den en bil. Rök strömmade ut från skorstenen på stugan och det rörde sig bakom gardinen i fönstret. Åke sa åt mig att hoppa ur. Jag krängde mig stelt ner från förarhytten och följde efter honom. Han gick med raska steg mot stugan. Jag halkade efter. Mina skor var för tunna för drama på landet mitt i vintern. Sulorna gled på de frostbelupna stenarna på marken.

Halvvägs framme vid farstubron till stugan slogs ytterdörren upp. En smal, spenslig man i rutig flanellskjorta och gröna byxor klev ut. Han körde sin hand genom håret som stod på ända och såg frågande ut men hejade vänligt på oss. Åke morsade och började förklara hur allt låg till. Jag kände mig skamsen över att inte haft koll på en så enkel sak som bensinmätaren och tittade försynt ner i marken när Åke plötsligt la ena armen om mina axlar.

– Det är inget att gräva ner sig för, sa han samtidigt som han skakade om mig lite och klappade mig på axeln. Jag tittade förvånat på honom.

6 thoughts on “Skrivpuff, Gräva. 5:e januari, 2015.

Leave a Reply

