Skrivpuff, Likgiltighet. 13:e januari, 2015.        

Fortsättning från förra puffen.

Jag såg mig om i det överbelamrade köket. Åke granskade förstrött sina naglar som om han ville ge intryck av att vara likgiltig inför tillståndet i huset. Det irriterade mig. Han stack huvudet i sanden hellre än att ifrågasätta situationen. Jag tittade på klockan och mumlade att jag inte hade tid med det här och att jag hade egna problem att lösa. Ett av dem var att hitta en telefon.

– Hur ska vi kunna hitta telefonen i all den här bråten, frågade jag. Den korta tonen i frågan fick båda männen att höja på ögonbrynen. Sture såg på mig med en blick som hårdnade. Jag skyndade att ursäkta mig med att röran såg livsfarlig ut, att de aldrig skulle ha en chans att larma räddningstjänsten om det hände något och knappat heller kunna ta sig ut.

– Din fru behöver komma ut, få hjälp, deklarerade jag och såg mig om för att försöka lokalisera var i huset hon kunde befinna sig.

4 thoughts on “Skrivpuff, Likgiltighet. 13:e januari, 2015.        

  1. Nu har jag läst hela novellen, som du började skriva i december. 🙂 Det ska bli väldigt spännande att läsa fortsättningen. Jag gillar beskrivningen av “samlarbostaden” och hur mannen verkar avskärma sig och inte ta ansvar för hur det ser ut i hans hem för att inte göra sin fru ledsen. Hur många hem har det så? Tack för intressant läsning!

Leave a Reply

