Skrivpuff, Rak. 14:e januari, 2015.  

fortsättning.

Sture uppgivet på Åke. Han tänkte inte låta mig tala med henne. Åke la handen på min axel och mumlade att det var bäst att vi tog traktorn ner till bensinstationen även om det skulle ta tid. Ovilligt lät jag mig föras med ut till traktorn igen. Den kalla vinden rev tag i mitt hår när vi klev ut på trappen. Mitt ansikte hettade. Jag ville stanna, protestera, kämpa för den okända kvinnan som mådde dåligt. Tvinga fram en förändring, tvinga bort all skräp och smuts. Tvinga mannen att agera, reagera. Men Åke tog mig fast under armen och ledde mig raka vägen tillbaka till traktorn.

– Upp med dig, sa han och öppnade dörren till förarhytten. Skamsen över min oförmåga att protestera hoppade jag in och klämde mig in bakom förarsätet. Förvånansvärt smidigt hoppade Åke in efter mig och startade motorn.

– Du kan inte tro att du bara kan komma hit och ställa en massa krav, sa han och kastade en snabb blick på mig i backspegeln. Jag kände ilskan flamma upp inom mig och försvarade mig med att jag trots allt bara ville hjälpa den stackars kvinnan och även hennes man. Åke suckade och bad mig lugna ner mig, men jag var för upprörd över att tvingas till tystnad.

4 thoughts on “ Skrivpuff, Rak. 14:e januari, 2015.  

Leave a Reply

