Skrivpuff, bildinspiration Skämta. 15:e januari, 2015.

– Hon är död, sa han med ett gravallvar som fick mig att häpna.

– Nej, du skämtar, svarade jag, osäker på om han faktiskt menade allvar eller bara ville få mig att sluta lägga mig i andras privatsaker.

– Nej, jag skämtar inte. Jag skulle gärna ha visat dig graven men hon ligger i minneslunden. Det var hon själv som ville det. Ja… hon ville inte att någon skulle behöva känna sig tvungen att ta hand om gravvården. Det var den där jävla cancern… det tycks drabba var och varannan nu för tiden. Den tog henne och Sture, tja… han har inte varit sig riktigt lik sedan dess. Han vill inte acceptera det och jag vill inte tvinga honom. Somligt tar tid, som mor min sa…

Jag tittade ut genom fönstret på den utsträckta vidden. Begrundade de vindpinade träden som om de bar på svaret på livets gåtor i sina krökta kronor, men de vajade bara tyst i vinden och skänkte ingen ledtråd. Åke rattade vidare. Traktorn bullrade och vibrerade. Den skuffade långsamt fram i de smala traktorspåren den rullat i många gånger förr men som var ny för mig.

– Men han måste få någon slags hjälp, sa jag trevande och tittade ner på mannen framför mig.

– Jag och några andra tar hand om det. Oroa dig inte. Det här kommer att ta tid och det finns ingenting du kan göra. Du såg själv hur det såg ut där hemma och det var onekligen värre än jag trodde. Jag har ju inte kommit in där på länge… Men du såg också att inget av det där syntes Sture. Då skulle du ha sett honom för några veckor sedan… gick som ett spöke, ovårdad, svår att prata med… en sån där zombie, heter det va..?

– Ja, zombie, svarade jag, det har tydligen blivit populärt igen… de klär ut sig, går på stan ibland och skrämmer ihjäl pensionärerna.

– Med Sture var det på allvar. Han var nästan okontaktbar och några kompisar och jag började hålla koll på honom. Drog med honom till stan för att äta och sånt. Han hade gått under annars.

4 thoughts on “Skrivpuff, bildinspiration Skämta. 15:e januari, 2015.

    • Jag tänkte mig att någon drar ett skämt och säger “du skämtar”, fast här blir det i en inte så helt skämtsam stämning. Blir det tydligare..?

Leave a Reply

