Skrivpuff, Rättvisa. 16:e januari, 2015.

Jag minns inte om tanten brukade diska ur kaffekopparna genom att dra tummen mot insidan under rinnande kallt vatten eller om hon stack ner tummen i kopparna för att kontrollera så att alla fick lika mycket kaffe. Jag minns bara doften. Doften av det gamla, av härsken filmjölk, damm och smutsiga möbler. Och hur det kröp i min kropp av obehag inför allt det omoderna, murkna och trasiga i den gamla fallfärdiga stugan. Hon var gammal, jag ett barn. Hon hade bara transistorradio, jag var van vid teve. Jag försökte att inte andas in den unkna doften. Hon andades tungt och ljudligt. Jag ångrade att jag låtit min nyfikenhet förmå mig att följa med in i huset. Hon hade inget val. Hon kunde inte gå ut.

2 thoughts on “Skrivpuff, Rättvisa. 16:e januari, 2015.

Leave a Reply

