Skrivpuff, Mening ur bok. 17:e januari, 2015.

Statistikens grunder, Staffan Stukat.

– Sambandet mellan två variabler kan också uttryckas i ett statistiskt mått, en korrelationskoefficient (rxy), sa han och hängde kavajen över stolen nedanför den vita tavlan. Med en röd tuschpenna i handen vände han sig om och började skriva. Snabba, spretiga bokstäver och siffror fyllde ytan.

Han kallades ”Kulsprutan” bakom ryggen, och det var uppenbart att det inte var någon överdrift. Min bordsgranne suckade och antecknade febrilt. Sida upp och sida ner. Mitt block var tomt. Jag stirrade på mannen framför tavlan. Tänk om han förstod att jag inget förstod? Att jag bara satt här och låtsades hänga med, när jag i själva verket skulle bli tvungen att gå hem och slå i böckerna. Igen. Trots förberedelser dagen innan framstod uträkningarna som rena grekiskan. Och hur sjutton skulle man kunna dra slutsatser från statistiska tabeller med prickar längst x- och y-axlar? Jag suckade tungt. Mina egna axlar närmade sig örsnibbarna. Det hade redan börjat dunka i huvudet. Dagen skulle bli lång och jag visste redan nu att min insats under eftermiddagens grupparbete skulle bli mer av en belastning än ett tillskott. Antagligen skulle jag snart få ett öknamn också, och det skulle inte bli Kulsprutan. Jag tittade mot dörren och övervägde att slita åt mig böckerna och sticka. Men jag satt kvar, tungt på stolen. Kulsprutan hackade pennan mot tavlan. Jag suckade. Det skulle bli en lång dag.

One thought on “Skrivpuff, Mening ur bok. 17:e januari, 2015.

Leave a Reply

