Skrivpuff, Båge. 4:e februari, 2015.

Fortsättning från tidigare inlägg, går dock säkert att läsas fristående.

Den lilla röda bilen blänkte till av den strimma solsken som hastigt visade sig när vi sakta rörde oss framåt över det stora böljande fältet. Mitt hjärta hoppade till när jag såg min Kia. En man stod och hängde vid motorhuven.

-Min bil, flämtade jag till innan jag insåg att det var bärgningsbilen och bet mig i läppen. Men Åke hade inte hört något och jag sa inget mer.

Den medelålders mannen vid bilen sköt bak mössan i pannan när vi hoppade ur traktorn. Han hälsade på oss med ett fast handslag och en stadig blick. Den stora kroken på bärgningsbilen var redan på plats under kofångaren på bilen. Jag började förklara situationen när jag kände en hand på min axel. Jag tittade upp på Åke som redan hade börjat gå tillbaka mot traktorn. Förvånad såg jag hur han smidigt hoppade in i den och startade motorn innan jag hann säga någonting. Med gapande mun såg jag honom höja handen till en vinkning och skratta till innan han svängde om och försvann.

-Hoppa in i bilen, sa mannen i den tjocka reflexjackan och jag började gå mot min bil men hejdades av ett skratt. Inte den bilen, bärgningsbilen.

Jag klättrade upp på passagerarsätet och tittade på den skrattande mannen som rattade bilen längst den smala vägen som skar genom det öppna landskapet. Han pratade om igensatta bränslefiltar, dålig biobränsle och bilar som stannar helt utan förvarning.

– Hur fick du Åke att hjälpa dig förresten, han är inte direkt känd för att köra runt på kvinnfolk, frågade han och tittade på mig med sina blå ögon.

Jag svarade att jag helt enkelt knackat på och bett om hjälp. Mannen intill mig skrattade högt. Det var något bekant över den ljusröda amorbågen under den skarpa näsan. Han sa att det skulle ta tid att ta sig till bilverkstan och jag insåg att det inte gjorde någonting.

5 thoughts on “Skrivpuff, Båge. 4:e februari, 2015.

  1. Åh, där fick vi en båge till. Inte visste jag att det fanns så många olika typer av bågar i svenska språket. Jag har lärt mig mycket nytt idag.

    Vad skönt att hennes bil äntligen fungerar och hon verkar har lyckats få Åke att bli lite mer social tack vare för lite bensin i tanken. Tänk vilket äventyr livet är! 🙂

Leave a Reply

