Mening ur valfri bok, 18:e november 2015.

 

 

”Demain, je changerais de chambre; je m’installerais au grenier avec mes livres de classe.”

 

En liten mening på baksidan av ett fotografi. Jag suckade djupt. Vad betydde det egentligen? Vad hade hon velat säga mig? Skulle hon ha flyttat upp på vinden? Varför då? Det där gamla murkna kyffet hade onekligen sett bättre dagar redan då och lockade inte ens till sig möss. Jag förstod ingenting. Min dröm om att behärska franska hade sedan länge runnit ut i sanden och jag visste inte om jag översatte meningen rätt. Jag hade känt mig lika omöjligt på att lära mig språket som den där gamle svenske kungen, som jag naturligtvis glömt namnet på, och gett upp studierna på universitetet.  Hade hon förresten börjat plugga igen? Jag visste att hon aldrig riktigt släppt det där med att ta en examen, men hade ingen aning om att hon faktiskt tagit tag i den saken. Nu var hon borta och jag visste inte om det  någonsin skulle gå att få veta vad den där meningen betydde egentligen.

 

 

Mening ur Francoise Sagan, Bonjour tristesse, Paris 2005.

3 thoughts on “Mening ur valfri bok, 18:e november 2015.

Leave a Reply

