Nämna, skrivpuff, 17:e december, 2015.

 

Kalla händer, varmt hjärta. Törs jag ens nämna att mina händer är varma? Är mitt hjärta kallt? All värme går åt till fingertoppar och handflator. Inget finns kvar i den pumpande muskel som inte alls ser ut som ett pepparkakshjärta. Det är inte platt och symmetriskt, det är inte brunt, men vad vet jag om vad det smakar efter att ha varit i ugnen? Det vill jag heller inte veta. Har aldrig ätit djurhjärta heller. Men lever. Njure. Funderar ibland på att bli vegetarian. För djurens skull. Miljöns. Det ska vara så bra. För miljön. Sägs det. Höll på att bli överkörd vid ett övergångsställe av en bil. Jag såg den. Såg att den lille knubbige mannen visste att jag gick där, att han demonstrativt stirrade rakt fram. Såg det stora klistermärket på bildörren när den svischade förbi framför mina fötter.

”Bli vegan. För fred.”

Det syntes antagligen att jag fortfarande åt kött.

6 thoughts on “Nämna, skrivpuff, 17:e december, 2015.

Leave a Reply

