Skrivpuff, problem, 8:e januari 2016.

 

varför gör jag det till ett problem att sitta ner och skriva? När det är roligt att skriva? När tiden ändå finns?

Vad är egentligen problemet, syster? Det är ju bara att sätta sig ner, låta fingrarna möta tangenterna, dansa till datorns surr, låta ansiktet lysas upp av den fyrkantiga skärmen. Bli upplyst. Rymma. Dra mot oändliga vidder. Endast fantasin sätter gränsen. Säger vissa.

Mitt problem är att det inre stretar emot. Kämpar. Sliter sig. Vrider sig. Vill inte. Kan inte. Får inte. Varför skulle just jag få ägna mig åt ordet? Det skriva ordet. Ordets makt. Är det mitt? Jag har ingen makt. Saknar jag då också ord?

Lyxproblem, antar jag. Det är bara att skriva. Sitta ner. Låta det flöda. Inte tänka så mycket. Inte analysera sönder det. Inte hålla det tillbaka. Bara skriv. Strunt samma om det är dåligt. Värdelöst. Trams. Flams. Gör det bara. Fem minuter. I början. Det blir vad det blir. Och snart är det lunch ändå så.

3 thoughts on “Skrivpuff, problem, 8:e januari 2016.

Leave a Reply

