Skrivpuff, Stirra. 12 januari, 2015.

 

 

Ibland blir jag så trött på att folk hela tiden tittar på mig. Ständigt detta stirrande. Uppspärrad ögon. Läppar som skiljs åt. En tunga som nervöst fladdrar till mot överläppen. Ingen har hyfs nog att vända bort blicken trots att jag stirrar tillbaka uppfodrande, skarpt tillrättavisande. Tror de att jag njuter av deras lustfyllda blickar mot min bara kropp? Eller att jag trivs på den trånga ytan som fylls ut av sammet och bolster?

 

Ibland när lusten att damma till deras närgångna nästippar med mina påfågelfjädrar måste jag hålla i den hårt för att inte lyda impulsen. De tror att det går till så här i harem. Men det gör det inte. Ingres kastade en förbannelse över mig genom att måla av mig naken, med ett vänsterben som är odugligt och en onaturligt lång rygg och höft. Om jag skulle försöka resa mig och ta mig ur den här trånga ramen, skulle jag falla i hop, bli oformlig som ett kokt strå spagetti. Förmodligen var det hans enda sätt att tygla mig. Att klä av mig naken och ge mig en kropp som inte fungerade.

 

Jag är egentligen en yrhätta med många strängar på min fiol. Svår att kontrollera. Omöjlig att manipulera. Min skönhet ligger lika mycket i min knopp som i min kropp. Men det ville han inte låtsas om, den gode Ingres. Istället tvangs jag ner på en brits, passivt väntande, naket blottad, för vilken man som helst att beskåda. En dag ska jag damma till den som kommer för nära. Jag ska ta mina påfågelfjädra och vispa till. Rakt i ansiktet. Skratta. Om jag bara var säker på att min anatomi inte sviker mig, gör att jag faller, om jag lyfter armen.

8 thoughts on “Skrivpuff, Stirra. 12 januari, 2015.

Leave a Reply

