Skrivpuff, Fåra, 19:e januari, 2016.

 

 

Fåra fåra får  a fåra få ra få Ra att gå raklång. Ra få ta reda på vem han var. Eller hon. Fast Ra var nog han. Inte hen. Eller kanske. Får ju barn med sig själv. Men troligen en han.

Utseende: människokropp. Falkhuvud. Balanserar solen på skulten. Antagligen två dimensionell p g a alltid återgiven i profil.

Kuriosa: två vänsterfötter.

Sexualitet: ambivalent. Tvekönad.

Yrke: solgud. Dagtjänstgöring.

Fast adress: Heliopolis.

Senare maka: Hathor.

Barn: två eller tre stycken. Oklart.

 

 

Ra, drar fram solen på den himmelsblå skyn med sitt träskepp.

Varje morgon lika dant.

Varje natt kämpande mot ormen för att kunna skeppa solen från öst till väst

Apep – du slingande orm och galna kobra, som talar med kluven tunga! Än så länge har jag dig i min hand!

 

Ny dag samma arbetsbörda

Ny natt samma kamp

Strid mot den väsande ormen som lämnar en svag fåra efter sig i sanden ringlande bortblåsta när skeppet lämnar sin hamn för att segla ut på skyn värma växter, djur, människor på en savann ännu inte täckt av sand.

Öst alltid samma lättnad.

Väst samma blodiga helvete. Apep, du väsande slingrande best som tränger dig på tar dig runt in igenom över försöker lamslå binda förankra fjättra den kapten som drar solen över himlavalvet. Kamp på liv och död. Solen måste upp. Natten förvisas. Alltid samma sak. Motstånd. Ångest. Helvete. För att hålla ljuset vid liv. För att kunna kasta loss. Segla iväg. Dra. Pysa. Lätta ankar.

Mamma, är det därför som det alltid är så kallt i öknen på natten?

Jag rycker till, som väckt ur en dröm. Våra fotsteg ekar mot museets stengolv när vi rör oss bort mot utgången. Flickan drar mig i handen, tjatar.

Är det så, mamma?

Vad då?

Att öknen är kall på natten därför att Ra bråkar med ormen?

Hon tittar upp på mig med sin klara blick. Jag rycker lite lätt axlarna.

Jag vet inte, hjärtat, svarar jag sakta, men det kanske är så…

6 thoughts on “Skrivpuff, Fåra, 19:e januari, 2016.

Leave a Reply

