Skrivpuff, bildinspiration, 3:e februari 2016.

Varför ska du alltid ut mitt i natten med den där kameran, utbrast hon.

Överraskad vände jag mig om. Hade hon inte somnat trots allt? Hon tittade på mig. Satt på sängkanten med uppgiven blick och axlar som hängde. Det mörka håret föll i rufsiga lockar runt hennes ansikte.

Ja, jag måste gå, det vet du väl, svarade jag och fingrade på kamerahuset som jag just tänkt stoppa ner i det vadderade fodralet. Du vet hur det är. Det är drottningen som kallar och då kan jag inte, får inte, säga nej.

Den där fågeln, muttrade hon, alltid den där fågeln. Man skulle kunna tro att det var den du var kär i.

Hon suckade och drog upp knäna i sängen, höll armarna runt dem. Kröp ihop. Mumlade någonting. Jag hörde inte riktigt vad det var och fortsatte istället försvara mig. Jag drog en lång harang om att som ornitolog i drottningens tjänst var jag tvungen att infinna mig när plikten kallade och det gjorde den nu. Kamerorna i den gigantiska trädgården mitt i Londons stadskärna hade indikerat att något var i görningen. Någon verkade jaga precis intill den där dammen som det inte legat is på sedan slutet på artonhundratalet och det var mitt jobb att ta reda på vad detta var. Med stativet i ena handen och kameraväskan i den andra stack jag fötterna i skorna och tog tag i handtaget till ytterdörren. Jag tittade på henne och sa att jag hoppades att hon förstod. Hon svarade inte och jag gick tveksamt ut genom dörren. Hon skulle förstå. Det här var inte bara mitt jobb, det var min passion. Hur ofta fick man chansen att se en livs levande rovfågel jaga intill Buckingham Palace? Det var en chans på miljonen. Dessutom var det kanske den för stadsvimlet helt oväntade kattugglan som rörde sig bland träden. Inget i mitt liv skulle vara större än att få uppleva det.

Ett skrik bröt den tunga tystnaden i lägenheten. Barnet satt i spjälsängen i sovrummet. Bea gick mot det och lyfte upp det. Jag såg hur de lade sig till rätta i den stora sängen och drog täcket om sig inna jag stängde dörren och begav mig ut på jakt.

 

6 thoughts on “Skrivpuff, bildinspiration, 3:e februari 2016.

Leave a Reply

