Byta skrivpuff 15:e mars 2016

 

Ibland undrar jag varifrån den där känslan av att vilja byta ut varenda del av min kropp kommer ifrån, sa hon och tittade sin väninna djupt i ögonen.

Nä, trams, svarade väninnan och doppade en italiensk skorpa i den lilla koppen med svart, kärvt kaffe.  Inte ska du byta ut något på din kropp, heller. Vad skulle det tjäna till?

Vad då menar du, svarade hon och kisade med ögonen och knyckte på nacken. Skulle jag vara lika ful ändå, är det det du säger? Typ ohjälpligt redo för skroten?

Nej, nej! Väninnan viftade med handen som höll i den halvätna skorpan. Jag menar bara att även om du byter ut dig själv kommer du inte att bli nöjd. Det sitter här uppe, fortsatte hon och knackade sig själv i huvudet så att armbanden klirrade. Det är reklamen som ställer till det. Den blir aldrig nöjd och då blir inte du det heller. Inte så länge som de behöver dina pengar, i alla fall.

Ja, men då säger du väl att det är kört för mig?

Nej, jag säger bara att du aldrig blir nöjd. Det kommer alltid att finnas något nytt att fixa till och byta ut. Det är rena dominoeffekten. Till slut ser alla likadana ut.

Då måste jag ju se ut så här i resten av mitt liv, det är ju det du säger?

Ja, men det är nog lika bra, svarade väninnan och kastade in den sista skorpbiten i munnen. Tänk dig själv om du plötsligt börjar se ut som alla andra och dessutom med uppsvullen hud och kanske märken efter nålsticken. Då kommer du att önska tillbaka ditt gamla utseende. Och tro mig, det kommer bli dyrt att återställa. Förresten vill jag helst ha dig precis just så som du är. Med alla de skavanker du påstår att du har. Jag tycker att du är vacker.

Ja, jag antar att det är insidan som räknas…

Ja, det är det verkligen. Kommer du nu? Jag måste komma ihåg att köpa den där nattkrämen som ska vara så fantastiskt bra, och affären stänger snart.

Men…

Vad då?

Nej, äsch, det var inget… vi går.

2 thoughts on “Byta skrivpuff 15:e mars 2016

  1. Vi går alla (kvinnor?) på den lätte (som vi säger här i Göteborg), mer eller mindre. Lätt att säga till andra hur de ska tänka, men när det kommer till en själv, ja… that is another story. Bra skrivet.

Leave a Reply

