Skrivpuff, ord på P, 18: mars 2016.

Fem ord på bokstaven p välj minst två av dem

Putto

Precis

penna

Pretentiöst

Portabellosvamp

 

Jag blir snart tokig, det heter inte kerub det heter putto. Försök att lära er det någon gång!

Damen med det blonderade håret tittade på oss med ögon ackompanjerade av två precist målade måsvingar. De röda läpparna hade förvandlats till ett hårt streck och hennes händer slöt sig hårt om den grå fjärrkontrollen som styrde diabilderna som svävade ovanför hennes huvud. Hon klickade till med tummen. Sixtinska kapellets tak lyste upp i dunklet med sitt myller av nakna människogestalter sittande på molntussar mot en ljust blå bakgrund.

Jag suckade och tittade ner i bordet framför mig. Det var ett sådant där fällbord av trä som alltid satt lite för långt bort från de fasta bänkarna för att fungera bekvämt under de långa tentorna som alltid tog plats i salen. Dessutom vippade det lätt till och fick pennorna att rulla iväg ner för den terrasserade salen. Den här gången var det inte mig hon skällde ut kollektivt. För en gångs skull hade jag lyckats skriva ett prov utan inslag av den typen av felstavningar eller associationer som föreläsarna brukade lyfta fram som exempel på studenter intill vansinnets rand. Men jag kände mig ändå skyldig. Det var oundvikligt, som om hela utbildningsväsendet vilade på just mina axlar. Och just mina axlar var inte särskilt akademiska.

3 thoughts on “Skrivpuff, ord på P, 18: mars 2016.

Leave a Reply

