Skrivpuff, 12:e april 2016.

Stämma

 

Det är något som inte stämmer, sa du och kliade dig bakom örat.

Vad då, frågade jag och tittade upp på dig.

De där två, ute på gatan, det är något med dem som inte stämmer. Din blick sökte sig ut genom fönstret.

Vilka då, menar du?

De där två som går där borta med en hund. Det är något konstigt med dem som jag inte kan sätta fingret på.

Jaså, den där kvinnan och mannen? De har jag sett förut, de där borta någonstans, sa jag och pekade ut genom fönstret.

Deras kläder, de stämmer inte… som om de försöker se trendiga ut och samtidigt verkar kläderna… utdaterade… gamla utan att vara vintage…

Vintage, vad vet du om vintage, undrade jag och kände hur det kliade i hårbottnen.

Ja, varför skulle jag inte veta något om vintage, sa du. Din blick naglade fast vid min.

Kanske för att du är man? Min man, svarade jag.

Jag visste inte att du var sån, sa du.

Hur då ”sån”?

Ja, fördomsfull, menar jag, sa du.

Nej, det stämmer inte, jag är inte fördomsfull, sa jag och lade armarna i kors.

Nehej, då säger vi väl det. Det är ändå något som inte stämmer. Med de där två, där ute, menar jag.

Vad då?

Ja, det är något med deras kläder…

6 thoughts on “Skrivpuff, 12:e april 2016.

  1. Bra! Funderar ibland på hur det är att vara så där materialistisk korrekt och veta precis vad som är inne och vad som inte är det. Känner man sig lycklig och trygg eller är man mest kritisk mot andra som inte lever upp till ens egna normer?

Leave a Reply

