Skrivpuff, 13:e april 2016.

Monoton

 

Det är så skönt med våren, den är knappast monoton. Fåglarna kvittar i stereo.

Jag ryckte till och slog upp ögonen. Någon hade kommit utan att jag lagt märke till det. Den lilla sjön låg kav lugn framför mig och träden speglade sig i den obrutna ytan utan att bry sig om den skallige mannen som stod bredvid mig. Jag kisade upp mot honom. Hade han tilltalat mig eller pratat för sig själv? Jag bestämde mig för att han var en av de där som tyckte om att tala för sig själv. Istället för att svara la armarna i kors över bröstet, blundade och vände ansiktet mot solen igen. Det här var min egen stund, den tid på dagen då jag ville vara ifred, landa i mig själv och känna efter var jag befann mig i livet. Men mannens närvaro hade förstört lugnet. Det hade varit skönt med ensamheten, tills han dök upp. Mina axlar hade krupit allt högre upp och käkmusklerna ville inte slappna av. Hade han inte sett konstig ut ändå? Jag såg upp igen. Nu stod mannen inte längre bredvid mig. Han granskade ställningen med livboj och stege ingående innan han började lirka med den. Ställningen gungade när han ryckte loss en lång metallstör med en hake på.. Min blick naglade sig fast vid honom. Han såg på mig och vägde den långa haken i händerna. Ett utmanande leende spred sig över två köttiga läppar. Jag stack handen i jackfickan och slöt den om mobiltelefonen samtidigt som jag reste mig upp. Vad han än tänkte göra med den där metallhaken, tänkte inte jag vara kvar för att bevittna det.

Ovanför mitt huvud sjöng fåglarna för full hals, för upptagna med sina egna bestyr för att ägna en tanke på vad som pågick där nere, på marken intill den lilla sjön. Några änder plöjde långsamt fram grunda spår på dess yta.

3 thoughts on “Skrivpuff, 13:e april 2016.

Leave a Reply

