Skrivpuff, vitt, 23:e maj 2016

 

 

Jag behöver en vit vecka, sa han och pustade.

En vad då, undrade jag och drog handen genom hans mörka kalufs.

En vit vecka, du vet. Några dagar då man är nykter, sa han tog tag i min hand.

Aldrig hört talas om, sa jag och drog åt mig handen som om jag bränt mig på något. Måste du ha en sån?

Ja, jag vet inte, sa han och gäspade, jag skulle kunna strunta i det också, ifall du vill…

Nja, det var inte riktigt så jag menade, sa jag och satte mig upp på sängkanten. Jag visste inte att du drack så pass mycket.

Jag dricker väl inte mer än någon annan, sa han och pillade fram en cigarett ur ett skrynkligt paket.

Fast du sa ju att du behöver en vit vecka, sa jag och lät blicken glida över hans solbrända ansikte.

Men det behöver väl alla någon gång då och då, sa han och fäste sina mörka ögon i mina ljust grå.

Det är väl bara sånt folk säger, sa jag, för att verka häftiga på något vis.

Nej, jag tror att de menar det, sa han och blundade samtidigt som han drog ett djupt bloss. Men tänk inte mer på det nu, är du snäll. Det är för fint väder för att inte njuta av dagen. Carpe diem, du vet. Och yolo.

Yolo, sa jag och lade pannan i djupa veck.

You only live once, vet du väl, honey, sa du och fimpade.

 

3 thoughts on “Skrivpuff, vitt, 23:e maj 2016

Leave a Reply

