Skrivpuff, Erkänna, 20:e september, 2016.

Titta, sa han och pekade på sidan av midjan straxt ovanför de mörkt blå jeansen. Jag tror jag fått en fästing där!

Får jag se?

Hon böjde sig fram och synade varelsen som borrat ner sitt huvud i hans ljusa skinn. Kvickt drog hon bort den med hjälp av naglarna på tumme och pekfinger, innan hon krossade den och spolade ner den i vasken.

Vad var det?

Jag vet inte säkert, men jag tror att det var en fästing.

Tittade du inte ordentligt?

Nej, jag ville nog inte hålla i den, så jag skyndade mig att slänga den. Hur kan du ha fått en sån, här mitt i stan? Vi har väl inte varit till någon skog?

Vad då, vad menar du? Jag har varit på jobbet och så har jag kommit direkt hem. Jag fattar lika lite som du!

Men om du inte har varit i närheten av en skog, så kan du väl inte ha fått en fästing, heller. Det säger väl sig självt?

Han tittade på henne och skakade på huvudet, innan han vände sig bort och började gå mot klädkammaren i hallen. Fötterna dunsade mot den tunna parketten av laminat i vardagsrummet.

Är det något du vill berätta för mig?

Hennes ord ekade mot de hårda betongväggarna, trots de många tavlorna som hängde huller om buller.

Vad försöker du säga, egentligen?

Han tvärstannade medan han sa det och kastade en blick mot henne över axeln, som om han inte orkade vrida sig runt fullt ut.

Ja, har du gjort något du vill berätta om? Varit någonstans du inte velat erkänna? Den där Solbritt bor väl utåt landet?

Hon såg hur hans axlar sjönk och huvudet tycktes tippa framåt.

Men snälla du, menar du att jag skulle ha någon vid sidan av? Hur fan skulle jag hinna det, tror du? Jag jobbar faktiskt hela dagarna och sen kommer jag hem. Om inte du har märkt det!?

Ja, nej, förlåt.. det var dumt av mig att tänka så… jag vet inte vad som for i mig. Men hur tusan kom den dit, egentligen?

Du, nu måste jag faktiskt iväg till jobbet. Vi får prata sen. Okej?

Okej. Förlåt…

 

 

6 thoughts on “Skrivpuff, Erkänna, 20:e september, 2016.

  1. Jag får en bild av två heltidsarbetande personer med en ganska trendig bostad. Och en fästing som smyger sig in och sår tvivel. Bra, för man vet inte vem som har fel och vem som har rätt här.

Leave a Reply

