Skrivpuff, Förutom, 29:e september 2016.

 

Ja, men förutom det var han väl okej, sa hon och lutade huvudet mot handens insida.

Va, menar du det?

Javisst, alla har väl sina brister?

Men du kan väl inte mena att det här kan ses så, utbrast Yvonne och slog ut med händerna innan hon lät dem falla ner mot var sida om kroppen. Fingrarna grep om undersidan av stolens säte. Han slog dig ju!

Ja , sa hon,  eller slog och slog… någon enstaka örfil var det väl och så… Men jag hade mig själv att skylla. Han är ju känslig och så… har inte haft det lätt, du vet…

Hon tog ett halsbloss och fimpade cigaretten i askkoppen på det runda bordet. Två glas med grådaskigt skum på botten och röda märken efter läppar stod mellan henne och kvinnan med det rakpermanentade håret.

Det var ju inte som att jag behövde uppsöka läkarvård eller så.

Så det finns sån gradering, menar du? Yvonne såg på henne och skakade lätt på huvudet.

Nej, eller ja, kanske.. Det var inte så farligt i alla fall. Det kanske såg så ut, men det var det inte.

Hur länge till tänker du försvara den där mannen, frågade Yvonne och lutade sig fram för att snappa upp väskan som låg slängd på asfalten under bordet. Vet du vad, du får förklara det där sen, för jag måste tillbaka till jobbet nu. Vi ses sen, och ta hand om dig nu. Lova mig det!

Hon såg efter väninnan som försvann i vimlet på torget. En lång stund satt hon bara där, stilla och betraktade människorna som rörde sig in och ut i affärerna, innan hon reste sig och gick.

 

5 thoughts on “Skrivpuff, Förutom, 29:e september 2016.

  1. Ingen lätt situation för någon av dem. Och väninnan sticker i helt fel ögonblick, men måste man så måsta man, antar jag. Bra illustrerat! Jag ser scenen framför mig.

Leave a Reply

