Skrivpuff, Bad, 17:e oktober 2016.

Nä, om en skulle ta sig ett bad… eller nä… eller.. förresten? Men om jag gör det, blir det då inte väldigt blött? Och jag själv… vill jag ligga där som en säl i en liten pöl? Skvätta skum på mig själv? Stänka ner glasögonen? Tappa i boken?

Vem var det nu igen som brukade läsa i badet? Och vad skulle det vara bra för? Först är vattnet för hett, sen blir det lagom, bara för att snabbt övergå i att vara för kallt. Det går inte att bläddra med blöta fingrar. Och fukten… de där osynliga vattendropparna som tränger sig in i boken via luften… får den att svälla upp och jäsa över bredden… Han kan inte ha varit särskilt smart, vem han nu än var, som läste i badet…

Nä… läsa ska man göra i sängen… men tänk om jag somnar..? Och då är resten av dagen förstörd… jag kommer inte kunna somna sen heller och då spiller det över på dagen efter också… typiskt.

Jag får sitta i soffan istället. Men nä.. just ja… teven… då kommer jag bergis slå på den… då blir det inget läst…  Vilken bok skulle jag ta i så fall..? Om jag nu satte mig vid köksbordet istället..? Tänk om jag tar en sådan där tråkig bok som gör mig irriterad..? Det går ju inte… vågar jag chansa? Är den dålig blir jag också dålig… ja, på dåligt humör menar jag… det orkar jag inte med.

Kanske skulle jag ta mig en promenad..? fast det ser ut att bli regn… de där två molnen där borta ser lite hotfulla ut… bäst jag stannar hemma… borde jag inte ringa tandläkaren nu då och få den där tiden bokad så att inte tänderna  plötsligt faller ut… eller nej… jag tror jag ska tappa upp ett bad… ett bad, det är precis vad jag behöver…

5 thoughts on “Skrivpuff, Bad, 17:e oktober 2016.

Leave a Reply

