Skrivpuff, pryd, 27:e oktober 2016.

Pryd? Nej, jag är nog inte pryd… lite blyg kanske, men inte pryd…

Är du säker på det, frågade Bertil när hon tystnat och tog hennes lilla hand i sin stora.

Ja… jo.. det är jag nog, sa hon, drog undan handen och blickade ut mot den blå horisonten. Det är jag nog rätt säker på.

Fryser du inte, undrade Bertil som lutade sig närmare henne och gjorde en ansats att lägga armen om henne.

Kerstin drog sig bort mot karmstödet på den hårda träbänken och tittade ner på stenhällen under fötterna. Det här med Tinder var nog inget för henne. Hon ångrade sig och skämdes. Hade hon verkligen trott att nätdejtande var något som skulle passa henne? Att hon skulle träffa någon som skulle falla handlöst för henne, liksom hon för honom. Men inte snabba ligg med okända människor.

Du, Bertil, du verkar trevlig och så, sa hon tvekande, men det här passar inte för mig…

Vad passar inte?

Tillfälliga kontakter…

Kerstin såg upp mot honom och drog sjalen tätare om sig. Vinden drog in från havet och fick ytan att krusa sig. Långt borta syntes Danmark avteckna sig mot den kyligt blå himlen.

Jaha, ja, men tur att du kom dig för att erkänna att du var en pryd liten kärring i alla fall då, så att jag slapp sitta här och slösa min tid mer. Om jag hade varit du, hade jag tagit det som stått till buds. Nu får du skylla dig själv.

Hon såg honom gå ner för berghällen och försvinna på stigen upp mot parkeringen och drog ett djupt andetag. Hellre pryd, än i lag med en sådan där ynklig man, tänkte hon och riktade ansiktet mot vinden. Håret lyftets upp av vindpusten och hon log för sig själv. Aldrig mer Tinder. Hon klarade sig bra utan det.

 

 

6 thoughts on “Skrivpuff, pryd, 27:e oktober 2016.

  1. Vad bra att Kerstin insåg hur hon ville leva sitt liv och att inget hände som hon inte ville. Otrevligt sagt av mannen. Att bli avvisad är aldrig roligt, men var och en måste få säga ja eller nej utan att bli åthuten. Vilken bra berättelse! Engagerade mig.

  2. Så lättad jag blev när Kerstin inte gick med på mannens önskningar, och att han stack utan att bli fysiskt våldsam i alla fall. Fin historia, och kul med den betydelsen av pryd, som jag inte tänkte på 🙂

Leave a Reply

