Skrivpuff, göra, 1:a november, 2016.

Vad ska du göra då?

Jag vet inte riktigt. De brukar säga att det kommer ordna sig, men jag vet inte… Är inte det lite optimistiskt tänkt i min situation, tror du?

De båda kvinnorna gick mot folkhopen som trängdes runt de röda bodarna av trä. Små tomtar kikade fram bakom människor som hukade under tjocka jackor och stickade mössor.

Ser du vad den där ängeln ser tokig ut, frågade Kerstin och pekade mot en vit figur i lång, trumpetformad klänning, som svävade från taket i en av bodarna. Folk är inte kloka som pyntar sina hem med sånt där krams.

Tja… varför inte, svarade Lisa och tittade längtansfullt på den. Måste man inte ha sånt där som vissa kallar onyttigt, liksom för att höja livskvaliteten lite? Blir det inte tråkigt om allt har en nyttofunktion?

Ja, fast den är hemskt ful, tycker du inte? Och förresten fick den just en nyttofunktion.

Fick den, undrade Lisa och tittade på Kerstin.

Ja, men strunt samma. Jag tar en sån där. Det kan kanske ge mig någon slags tröst ändå.

Kerstin fångade säljarens uppmärksamhet och ropade ut sitt önskemål över axlarna på folket framför sig. En prasslig påse landade i hennes hand i utbyte mot sedel prydd av Garbo. Kerstin fick sträcka sig för att nå.

Så där, sa hon, nu har jag gjort mitt för i år. Nåt mer räcker det inte till. Ska du ha något?

Nej, det får nog vara för min del. Om vi skulle fika får jag stå över krimskramset, sa Lisa och skrattade.

De två kvinnorna kryssade sakta över Stortorget och slank in på ett café i en av de smala gränderna.

5 thoughts on “Skrivpuff, göra, 1:a november, 2016.

  1. Nyttan bestod i att hon köpte den? Konstigt beteende att köpa den om hon tyckte att den var ful. Hon kanske inte mår så bra, tänker jag. Jag förstår Lisas bryderier. Intressant text.

Leave a Reply

