Skrivpuff, tillstånd, 3:e november 2016.

 

Du har inte tillstånd att ta den där.

Göran kastade fram ett papper framför mig. Lagtext tänkte jag och suckade. Han hade alltid varit en sådan där paragrafryttare som inte såg genom fingrarna för någonting. Ibland fick jag känslan av att han mätte toapappret på toaletten och räknade ut hur mycket var och en använde. Det gick åt för mycket papper kunde han säga på personalmötena och göra en lång utläggning om värdet i att vara sparsam.

Förlåt, jag tänkte mig inte för, sa jag och la bläckpennan på skrivbordet. Det sista jag ville var att ta en diskussion, särskilt nu, när klockan började ticka iväg och jag hade en buss att passa.

Vet du hur mycket pennor kostar, frågade Göran och tittade på mig med mörka ögon under ett par buskiga bryn.

Nja, nä… jag vet inte riktigt, sa jag medan jag snappade åt mig handväskan och började gå mot utgången.

Det blir ruskigt mycket pengar om alla ska förse sig med pennor på företagets bekostnad! Dessutom är det olagligt!

Du, förlåt, jag märkte inte att jag höll på att ta med den. Faktiskt… men jag måste gå nu, dagis du vet… de väntar inte. Vi får ta det här på måndag.

Jag skyndade mig ut genom dörren innan han hann hejda mig och sprang mot busshållplatsen i hopp om att inte ha missat den.  

 

 

2 thoughts on “Skrivpuff, tillstånd, 3:e november 2016.

Leave a Reply

