Skrivpuff, mer, 9:e november, 2016.

Nu kan du inte läsa mer, hör du. Vet du, det är inte bra för dina ögon.

Varför säger du så? Inte bra för mina ögon? Var har du fått det ifrån?

Jag hörde det på radion förut. Man blir närsynt av det, vet du. Förresten tycker jag att du ska gå ut istället.

Jag smällde ihop boken och gick in på mitt rum. Hur skulle jag kunna sluta nu när det var så spännande? Skulle de få varandra? Skulle det lösa sig på slutet? Skulle de avslöja den där trollkarlens lömska plan? Det fick bli som det ville med synen, så länge jag fick veta. Mamma fick säga vad hon ville. Jag la mig i sängen och tände lampan på sängbordet. Ljuset var klent, men det fick duga. De kunde bestämma mycket, min mamma och pappa, men inte det här. Och jag tänkte inte gå ut. Det kunde de göra själva om de nu så gärna ville. Men jag, jag skulle ligga där omsluten av mjuka kuddar och näsan i boken. Ute kunde vänta. Och glasögon, det är väl rätt snyggt, när jag tänker efter?

4 thoughts on “Skrivpuff, mer, 9:e november, 2016.

Leave a Reply

