Skrivpuff, svepa, 9:e december 2016.

 

”Å, en sån där skulle en ha och svepa in sig i”, sa Kristin och drog med fingertopparna över den glossiga damtidningen. ”Synd bara att jag absolut inte tänker sticka.”

”Nej, det där la man ju av med så fort man hade chansen”, sa Greta och skrockade. ”Dessutom kostar ju garnet mer än en liknande sjal från butiken. Om det ens går att få tag på garn…”

”Jag har sett att de håller på med sånt där igen”, sa Kristin, ”för det påstås ju vara så bra mot stress…”

”Mot stress…”, utbrast Greta, ”det var det roligaste jag hört på länge..! Finns det nåt mer stressande än att hålla på med en stickning som aldrig blir klar? Man stickar och stickar… avig, rät, avig…”

”Ojämnt blir det också”, inflikade Kristin, ”och så de där små felen som alltid smyger sin in… repa upp eller inte repa upp, det är frågan som snabbt blir ett fixt mantra.”

”Aldrig i livet att jag skulle repa upp”, protesterade Greta. ”Då skulle jag ju bara tappa alla maskorna också. Och sen när man är klar, ska det sys ihop och fästas lösa ändar. Näe, tack!”

”Ja, och sen inser man att det var ett misstag att inte orka sticka den där lilla trista provlappen. Så slutresultatet stämmer inte och då åker plagget raka vägen in i garderoben. För slänga går ju inte, och repa upp är bara att glömma.”

”Nej, visst är det så”, nickade Greta instämmande. ”Jag har kvar de där babyplaggen man fick göra i skolan. De hade jag inte hjärta att sätta på mina barn. Men slänga.. nej…”

”Fast nog vore det väl skönt med en sån där sjal…?” Kristin såg längtansfullt på den blonda kvinnan med den röda sjalen. ”Att svepa in sig i och så…”

3 thoughts on “Skrivpuff, svepa, 9:e december 2016.

Leave a Reply

