Skrivpuff, särskilt, 13:e januari, 2017.

Vad vill du, frågade rösten i andra änden av luren. Det hördes skratt och musik i bakgrunden.

Inget särskilt, svarade Lina, jag skulle bara höra om du ville hitta på nåt?

Nej, jag kan inte, jag måste vara hemma och göra läxorna…. Mamma säger det.

Läxor, undrade Lina, vi har väl inga över helgen?

Nej, men du, jag kan inte prata mer… jag måste gå. Vi ses sen!

Lina hörde hur det tystnade i luren. Skratten och musiken kapades och hon lade ifrån sig mobilen på byrån. Det var alltid så där, tänkte hon. När Sandra inte hade någon att hänga med, då dög hon. Inte annars. Hon slängde sig på sängen och drog åt sig en tidning från nattygsbordet. Veckorevyn. Den gav henne ångest ibland. Som nu. Alla såg så glada ut, hade vänner och snygga kläder, smink och så. Själv fick hon inte ens ha mascara. ”Du får så lätt ögoninflammation” brukade mamma säga. Och läppstift, det gick inte heller. Läpparna blev torra och bildade fula torra flagor som färgades extra mycket kanterna.

Hopplöst, muttrade hon för sig själv och slängde iväg tidningen. Allt är bara helt jävla hopplöst.

6 thoughts on “Skrivpuff, särskilt, 13:e januari, 2017.

Leave a Reply

