Skrivpuff, första, 16:e januari, 2017.

För det första kan du inte gå ut i strumpbyxor när det är fem grader kallt ute, det förstår du väl själv?

Men mamma, jag hatar mina täckbyxor! De är så klumpiga att jag nästan snubblar när jag går i dem, protesterade Lina och kastade med det långa mörka håret samtidigt som hon stampade med ena foten.

Hon har alltid varit en vildhäst, omöjlig att tämja, tänkte Sonja och kände hur orken rann ur henne. Hon visste att om Lina pressade på nu, skulle hon slå bakut och springa gråtande in på sitt rum. Sonja ville säga något om förkylning, slitna leder och reumatism, men Sonja bet sig i tungan. Orden skulle nå döva öron och hon var inte själv övertygad om sambandet mellan kyla och utsliten kropp. En läkare hade påstått att man inte blev förkyld av att bli kall. Han hade skrattat och sagt att det var en seglivad skröna.

 

11 thoughts on “Skrivpuff, första, 16:e januari, 2017.

  1. Jag kommer ihåg det där att man ´gärna gick ut i för lite kläder, bara för att verka tuff. Svårt för mammor.

    Fotona kollade jag också. Typiskt, tänker jag, om det vänstra kortet, att flickan beskrivs som “Little miss…”. En flicka ska vara liten och gullig. Texten till fotot till höger är underligt. “Woman hater”? Antar att ryttaren är en kvinna. Skumt.

Leave a Reply

