Skrivpuff,25:e januari 2017.

Märkligt

 

Det var märkligt vad många kråkor det är ute idag, tänkte Monica och tog ett hårdare tag om kopplet. Den lilla hunden hoppade runt framför hennes ben, ivrigt nosande på gulnade grästuvor och jordkokor, omedveten om den samling fåglar som kretsade ovanför dem.  Monica hade lust att vifta bort dem eller skrika åt dem, men det verkade lönlöst. De var för många och skränade så högt att hon enbart med nöd och näppe skulle kunna göra sig hörd. Och hon var övertygad om att de skulle strunta i henne, skratta ut henne rent av.

Monica drog upp axlarna och rös. Det blåste på från havet och hon vande sig aldrig vid den råa kyla som vinden förde med sig. Femton grader kallt i inlandet var en barnlek jämfört med plusgrader vid havet, tänkte hon och betraktade valpen när den satte sig tillrätta för att kissa. Hon hade alltid varit emot att köpa hund. Det var för mycket besvär, hade hon sagt, och så var det dyrt. Men hon hade låtit Janne övertala henne att följa med och kika på en kull som hans kollega hade fått nys om. Det var en bra kennel, det visste hon, och de skulle få komma och titta före alla andra. Det hade inte dröjt länge innan hon kom på sig själv med att gulla med en av dem, en liten brun beagle med vitt bröst och ett svart öra. Jack, hette den, hade ägaren Tommy, sagt. Monica hade protesterat och sagt att det inte passade den lille krabaten, att han hette Wille. Efter William Shakespeare.

4 thoughts on “Skrivpuff,25:e januari 2017.

  1. Jag föredrar Wille, jag också! En Monica medveten om kultur som du skriver om. Fint!

    (Ända sen jag såg Hitchcocks film Fåglarna för många år sen har jag respekt för fåglar. Tänk om de visste hur lätt det vore att skrämma mig. Bara att hastigt, innan jag hinner reagera, flyga rakt ner och picka mig i huvudet ;-).)

Leave a Reply

