Skrivpuff, 13:e februari, 2017.

Påtryckning

 

Du måste sälja den här åt mig, sa Leo och slängde åt Jonathan en påse från Coop.

Va…, svarade Jonathan och tvekade. Vad är det här…?

Lite grejer, bara, sa Leo, som jag vill att du tar hand om åt mig. Ett par tusen ska det väl kunna inbringa, tycker jag.

Jonathan tittade ner i påsen. Ett par mobilen, några smycken och ett litet avlångt paket inslaget i vad som såg ut som hushållspapper. Han förstod ingenting.

Vad har du fått det här ifrån, frågade han Leo.

Tja, mest från morsan, faktiskt, svarade Leo. Varifrån det kommer spelar inte så stor roll. Det viktiga är att du säljer det åt mig. Sen kan vi splitta på pengarna.

Jonathan drog den ena handen genom håret och la påsen på soffbordet. Den petade omkull en tom ölburk som landade i en askkopp fylld med cigarettfimpar. Några dammkorn virvlade dansande i solskenet som strömmade in genom ett par stora fönster.

Jag vet ingenting om försäljning, protesterade Jonathan.

Då är det väl dags att du lär dig då, skrockade Leo och stoppade en Marlboro i mungipan. Jonathan, kom igen nu! Visa vad du går för! Jag har gjort dig en massa tjänster. Nu får du göra en åt mig, ok?

Men just nu kommer det inte funka, protesterade Jonathan. Morsan kommer ner och du vet hur de kan vara? Lägger sig i och håller på…

I så fall får du väl skynda dig iväg med prylarna, svarade Leo. Berra är på puben nere vid torget. Det är bara att du raskar på ner dit och gör som han säger. Inga ursäkter nu. Är det förstått?

Ytterdörren smällde igen bakom Leo. Jonathan satte sig på soffan och suckade. Mobilerna och smyckena, tänkte han, var väl en sak. Men det där lilla paketet…

 

4 thoughts on “Skrivpuff, 13:e februari, 2017.

Leave a Reply

