Skrivpuff, 22:a februari, 2017.

Svara

Kate klickade motvilligt på den gröna luren. Så fort mobilen börjat vibrera förstod hon att något var fel. Det ringde aldrig någon till henne vid den här tidpunkten på dagen och hon insåg att det var dåliga nyheter. Okänt nummer kunde betyda vad som helst. Polisen… sjukhuset…

Hallå, sa hon och hörde hur hes rösten lät, som om hon gråtit i flera timmar.

Hallå, upprepade hon när ingen svarade i andra änden. Hallå, är det någon där?

Det skrapade i luren och klickade till innan sorlet av röster i bakgrunden nådde henne. Det ploppade till och ett jubel utbröt. Någon tycktes öppna en champagneflaska.

Hallå, ropade hon i ett försök att nå ut i bruset i det okända rummet på andra sidan tråden.

Ja, hejsan, jag heter Robert och jag ringer från Huvudstadsbredbandet, svarade en röst glättigt. Vi firar att antalet kunder ökat den senaste tiden och nu erbjuder vi dig att hänga med på vårt fina specialerbjudande. Vad har du för internetleverantör nu?

Va, sa Kate, internet?

Ja, du är väl redo för en prissänkning, fortsatte rösten i luren. Vi kan sänka dina kommande utgifter genom att du graderar upp din hastighet till det dubbla och därigenom får en snabbare access till internet och på så sätt halverar din surftid, vilket i sin tur gör att du kan sänka dina kostnader genom att du blir mer effektiv. Det låter väl toppen, tycker du inte?

Alltså… jag vet inte, svarade Kate och skakade på huvudet som om personen stått mitt framför henne. Jag tror inte det.

Men hur kan du inte vara intresserad av en prissänkning, frågade Robert med en nervärderande fnysning. Det här är ett erbjudande du bara inte får…

Kate klickade bort samtalet och la ifrån sig mobilen.

6 thoughts on “Skrivpuff, 22:a februari, 2017.

  1. Ett så himla typiskt samtal! Jag får frossa. Du har fångat stämningen på kornet!

    Är det okända nummer som ringer svarar jag aldrig nu för tiden. Jag tänker att om det är någon som vill mig något talar de väl in ett meddelande.

Leave a Reply

