Skrivpuff, 22:a juni, 2017.

Förflutna

 

Jag minns inte vad jag mindes igår. Det ändras ständigt, sa Jesper och såg ner i kaffekoppen som om det förflutna skulle utkristallisera sig i den svarta drycken. Kanske kommer jag att minnas det på ytterligare ett annat sätt imorgon?

Maria såg tyst på honom när han gjorde ett utlägg om hur hans uppfattning som sin uppväxt förändrats med tiden och att han inte längre kunde komma ihåg de goda stunderna. Hon borstade försiktigt bort lite ludd som landat på hans axel och såg hur det först flög uppåt innan det sakta dalade ner mot det rutiga golvet. Svarta och vita rutor, precis som i farmor och farfars kök, tänkte hon. Det hade kommit på modet igen och hon hade suktat efter det i glossiga inredningstidningar. Det och kylskåp i turkos emalj med rostfritt handtag.

Men du lyssnar ju inte, avbröt Jesper henne. Maria, här försöker jag förklara för dig hur ledsen jag är över att mina goda minnen har suddats ut genom de där terapisessionerna där jag tvingats grotta ner mig i allt det negativa, och du, du bara sitter och tänker på annat…!!

Maria kände hur kinderna brände. Hon visste att Jesper var känslig och ändå hade hon trampat rakt i klaveret! Hon bad om förlåtelse, sa att hon var okänslig och klantig men att det inte hade varit med flit. Men Jesper var redan sur. Maria kunde inget annat göra än att se honom storma ut genom fiket och försvinna bort i myllret av människor med shoppingkassar av plast.

4 thoughts on “Skrivpuff, 22:a juni, 2017.

Leave a Reply

