Strategin

 

Petter stirrade på det vita arket. Han ömsom hatade, ömsom älskade sitt jobb. Story telling för inredningskedjor som ville få fart på sin verksamhet genom sexiga berättelser om hur livet skulle kunna te sig om man bara köpte den här eller den där prylen. Och det fanns hur mycket gig som helst för en duktig copywriter med kontakter.

Redan första dagen Petter kommit till RMI Berghs reklamskola hade det klickat med lärarna. De hade tyckt om hans ambitiösa stil och att han alltid hade nära till skratt. Ett mullrande varmt läte som kunde tina vilken iskall person som helst. Han hade fått tips och erbjudanden. Snart var han en snackis bland alla stora företag och drog hem runda siffror även på korta texter. Ibland fick han göra inlägg under påhittade konton på sociala nätverk där han hyllade senaste mascaran eller soffinköpet.

Det gav pengar, det gjorde det. Petter fingrade på läderbandet till armbandsuret. En Longines Heritage Legend Diver för knappa tjugo tusen. Dyr för novisen, men inte särskilt lyxig för den som kunde klockor. Petter hade suktat över en Jaeger-leCoultre Master Ultra Thin Moon Enamel för fyra hundra tusen. Sophie hade sagt att han var dum i huvudet om han slängde så mycket pengar på en klocka. Hade han varit singeln hade han kunnat slå till.

Men det sa han inte till Sophie. Hon skulle inte förstå. Hon ville ha ett nytt kök. Den vita modernistiska, enkla inredningen skulle bytas ut mot en annan som drog mer åt det rustikt lantliga. Fast inte så rustikt att man trodde att man verkligen befann sig på landet, hade hon sagt och skrattat med ett klingande läte. Hon var fortfarande en stadsflicka. Kontrasten skulle förstärka det urbana i omgivningen och det kunde Petter inte sätta emot. Det skulle bli ett bra tillfälle att starta en blogg. En livsstilsblogg med en man i centrum för ovanlighetens skull. Han skulle dokumentera alla steg i renoveringen.

Jocke skulle få bygga de nya skåpen och installera dem, och Anders skulle få komma förbi för att plåta processen. Det enda Petter skulle göra själv var att observera och sätta det hela på pränt. Fast utåt skulle det naturligtvis framstå som att han gjorde allt själv. Det hörde till. Petter hade redan flaggat för projektet hos några av sina uppdragsgivare.

Det hade inte oväntat börjat droppa in erbjudanden om att sponsra projektet mot några välvilligt inställda bloggkommentarer från Petters sida. Det tänkte han inte tacka nej till så länge Sophie fick fria händer att välja det hon ville ha ur sortimentet. Det kunde få kosta några superlativ, det gjorde ingenting. Och det skulle ju inte vara någon lögn heller den här gången eftersom de själva fick välja ut produkterna. Sedan skulle han ha sparat tillräckligt med pengar för att köpa en ny klocka. Var han riktigt smart skulle det räcka till en Jaeger. Men då gällde det att han höll klaffen om att det nya köket var sponsrat. Annars skulle Sophie kräva att byta ut badrummet också…

 

Inspirerat av skrivpuffen; ömsom.

Advertisements

2 thoughts on “Strategin

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s