Skrivpuff, Längre. 19 november, 2014.

Nu får det räcka. Nu får det vara nog. Nu tänker jag inte längre bry mig. Nu tänker jag inte längre gå halvvägs till mötes. Det räcker. Det har hållit på för länge. Jag är en del av det. Men inte längre. Nu får det vara nog. Jag tänker inte längre låta din röst kladda av sig på min identitet. Jag tänker inte längre låta dina hånfulla ord slå rot i min kropp. Jag tänker inte längre bry mig. Jag tänker inte längre rygga till, le eller raska på när du visslar bakom min rygg. Jag tänker inte längre bry mig om att du och din kompanjon skrattade åt något vitsigt du sa. Om mig.

Vad vet du om mig? Inte mer än jag vet om dig. Egentligen vet jag mer om dig än du om mig. För dig är jag vem som helst. En kvinna på en trottoar. En som råkar gå förbi. En som bara råkar vara där. Samtidigt som du. För mig är du en osäker man. En man som tvivlar på sin identitet. En man som inte vet vem han är. En man som måste hävda sig på någon annans bekostnad. På kvinnors bekostnad. Vad för slags man blir du då? En ynklig man. En osäker man. En man utan kurage. En man som inte vet vem han är, som inte vet vad han gör, som inte vet hur man gör. En liten man. En ynklig man. En man som lever på andras bekostnad.

Nu får det vara nog. Nu räcker det. Jag tänker inte längre spela med. Jag tänker inte längre låta din osäkerhet kleta av sig på min identitet. Jag tänker inte längre låta dig ställa dig över mig. Jag tänker inte längre låta din osäkerhet göra mig sämre än du, förtrycka mig, förgöra mig, bestämma över mig. Bara för att du känner dig sämre än jag.

Nu får det bara nog. Det räcker nu.

Hit, men inte längre.

American girl in Italy, Ruth Orkin, 1951. http://www.orkinphoto.com/photographs/american-girl/

American girl in Italy, Ruth Orkin, 1951. http://www.orkinphoto.com/photographs/american-girl/

5 thoughts on “Skrivpuff, Längre. 19 november, 2014.

Leave a Reply

